Vi ska skapa förutsättningar för livslångt lärande.
Vi ska ge alla, från små barn till vuxna, förutsättningar att utveckla och utbilda sig, för att ge alla Enköpingsbor bra förutsättningar i livet och möjligheten att kunna leva ett självständigt liv.
Alla, oavsett ålder ska ges möjlighet till utbildning och att utveckla sig själv.
Jenny Gavelin (L)
Förbättrade resultat i grundskola är ett av våra prioriterade områden för perioden, en satsning som har ett specifikt mål. Vägen dit innebär sannolikt översyn av arbetssätt, arbetsmiljö, uppföljning och samverkan kring elevernas utveckling.
Under året har en god ökning i kunskapsresultat konstaterats både mellan årskullar och inom samma årskull över tid. 88 % av eleverna i årskurs 9 var gymnasiebehöriga 2021, vilket är en ökning från föregående år (87%). Även i årskurs 6 kan man se en
positiv utveckling vad gäller andelen som fått lägst betyg E i svenska (94% 2021), engelska (92% 2021) och matematik (91% 2021).
De nationella proven för årskurs 6 och 9 har dock inte kunnat genomföras under två verksamhetsår. Förhoppningen är att grundskolan kommer få ett kvitto på hur lärandet i svenska, matematik och engelska har hanterats under pandemin, när dessa kan genomföras igen.
En utmaning som kommunen står inför är att ta hand om behoven hos de barn och unga som omplaceras till familjehem eller annat boende. Snabba omplaceringar ger inte förutsättningar för goda skolöverlämningar vid till exempel byte av skola. För
de som går ut nionde klass nu har strukturerad uppföljning och stöd under skolgång kommit in för sent. Detta behöver förbättras kommande år, bland annat ökad samverkan mellan socialtjänst, mottagande skola och familjehemsföräldrar samt
aktivt utvecklande av mer metoder som stödjer barnens stöd i att nå uppsatta mål.
Bedömningen är att kommunens medvetna arbete kring att förbättra skolresultatet har gett effekt och att kommunen är på rätt väg till att nå målet till år 2023.
I slutänden vill vi att alla gymnasieelever fullföljer sin utbildning och tar en examen. Vägen dit innebär sannolikt översyn av arbetssätt, arbetsmiljö, uppföljning och samverkan kring elevernas utveckling.
De senaste tre åren har andelen som tar examen, både vad gäller studieförberedande och yrkesförberedande program, sjunkit. För de nationella programmen på
Westerlundska gymnasiet blev andelen elever med examen på högskoleförberedande program 68,3% (75,5% 2020) och på yrkesprogrammen blev
motsvarande siffror 64,7% (70,2% 2020).
Westerlundska gymnasiets resultat har också legat under rikssnittet under ett antal år, sett till totalen. Stora skillnader kan dock ses mellan program och inom program över tid.
Då trenden är negativ är bedömningen att måluppfyllelsen inte är på rätt väg.
Bra utbildningsmöjligheter är en av kommunens viktigaste framgångsfaktorer. Barn och elever som mår bra och utvecklas väl är grunden, men många andra faktorer som exempelvis lokaler, utemiljö, arbetsmiljö och anställningsvillkor bidrar också till att skapa bilden av Enköping som en bra skolkommun.
Andelen legitimerade lärare i grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning är hög. På gymnasieskolan och vuxenutbildningen uppgår den nästan till 100%. Möjligheten till fortbildning är god, utbildningsförvaltningen har en aktiv forsknings- och
utvecklingsenhet som möjliggör riktad fortbildning, en god kontakt med Uppsala universitet och två kommundoktorander.
På grundskolan är utvecklingen av kunskapsresultaten god, både mellan årskullar och inom samma årskull över tid. Gymnasieskolan erbjuder ett brett utbud av
nationella program, inriktningar och valbara kurser. Gymnasieskolans resultatutveckling behöver dock prioriteras för att få önskat resultat och leda till att
elever finner skolan som attraktiv. Yrkeshögskolans trädgårdsmästarutbildning har fortsatt ett högt söktryck (25–26% av de sökande har kunnat beviljas
en plats de senaste tre åren) och förhoppningen är att fler YH-utbildningar, både korta och långa, ska kunna erbjudas på sikt.
Andelen ändamålsenliga lokaler har ökat de senaste tre åren. Under året har två förskolor byggts enligt ett eget koncept där smarta materialval och optimering
av ytor gjorts utan att påverka pedagogiken eller arbetsmiljön negativt. I utformningen av de nya förskolorna har barnperspektivet vägts in aktivt. Bygget av den nya gymnasieskolan antas även öka attraktiviteten på sikt inom gymnasieverksamheten när elever och personal får tillgång till en modernt anpassad skolbyggnad. Det pågår även ytterligare planering av två nya grundskolor samt ett antal nya förskolor. Samtidigt bör utmaningarna på vissa av de befintliga lokalernas kvalitet tas på allvar, då de påverkar skolledares och medarbetares situation
negativt och på sikt riskerar att äventyra bilden av Enköpings kommun som en attraktiv skolkommun.
Med den höga andelen behöriga lärare, positiva utveckling av skolresultat inom grundskolan och utvecklingen av ändamålsenliga lokaler är den sammantagna bedömningen att måluppfyllelsen är på rätt väg.
En av skolans viktigaste satsningar är att följa varje individ från förskolan till gymnasiet för att ge eleven det stöd eller den stimulans som behövs för att uppnå sina mål och för att få bra förutsättningar för ett liv i balans. Motsvarande stöd behövs också för den som studerar inom vuxenutbildningen. Samverkan mellan olika funktioner inom kommunen är viktig, men också med privata och ideella aktörer.
Ett stort fokus läggs på att anpassa undervisning efter varje elevs behov och utmaningar, där kvalitet definieras av varje enskild elevs utveckling. Elevhälsan
i Enköpings kommun är väl utbyggd och väl bemannad. Samverkansformer med olika
stödfunktioner inom kommunen vad gäller den enskilda eleven utvecklas kontinuerligt. En fortsatt utmaning vad gäller övergången mellan grundskola
och gymnasieskolan finns, som för vissa individer kan upplevas som svår.
Det är en väl utbyggd studie- och yrkesvägledning på gymnasieskola som kan stödja eleverna vid framtida yrkes- och studieval. Andelen elever i årskurs 9 som
upplever sig vara ganska säkra eller helt säkra inför sitt gymnasieval för året uppgick till 80%. Samma årskulls upplevelse av trygghet inför sitt gymnasieval var
föregående läsår (årskurs 8 år 2020) 48 %. Detta visar en god utveckling från årskurs 8 till årskurs 9. Studieoch yrkesvägledningen finns även till för att stödja eleverna vid byte av studieval i de fall eleven önskar. Inom vuxenutbildningen utökades studie- och yrkesvägledningen år 2020 för att förbättra stödet till den målgruppen.
Utbildningsförvaltningen har under året genomfört simskola, El-Sistema, skolbibliotek och pedagogisk kultur- och kulturarvsverksamhet. Kulturskolan har
genomfört kompanjonlärarskap i enlighet med läroplanens mål. Bibliotekeken har erbjudit ungdomar och vuxenstuderande vägledning, tillgång till lån av
litteratur, kurslitteratur från högskolor och bokning av datorer, som kompletterande stöd till elever och studerande.
Sammantaget bedöms måluppfyllelsen vara på rätt väg.
Se exempel på vårt arbete inom uppgiften för att ta oss närmare målen vi har för livlångt lärande.
Här är de sex uppgifterna vi arbetar utifrån. Klicka på någon av ingångarna för att läsa mer om respektive uppgift och vilka politiska mål som finns inom den. På varje sida finns även en film som kort presenterar uppgiften.
Nyfiken på att se kommunfullmäktiges långsiktiga plan 2020–2023 i sin helhet? Läs den i digital version.
Telefon: 0171-62 50 00
E-post: kommunen@enkoping.se
Besöksadress: Kungsgatan 39
Postadress: 722 15 Enköping
När du besöker denna webbplats sparas viss information om ditt besök.