Ansök om planbesked

Den som avser att göra något som förutsätter att en ny detaljplan tas fram kan ansöka om planbesked.

Foto på händer som skriver på ett papper. En mobiltelefon ligger bredvid.

Vad är ett plan­besked?

Om du vill göra något inom en fastighet och förändringen kräver att en detaljplan tas fram, behöver du ansöka om planbesked. Det kan till exempel vara att bygga ett antal bostadshus på en fastighet som inte innehåller bostäder idag. Detsamma gäller om befintlig detaljplan behöver ändras eller upphävas.

Genom ett planbesked kan du få ett snabbt och tydligt besked om kommunen tänker inleda ett planläggningsarbete eller inte. Kommunens besked ska vara skriftligt och motiverat.

Ett positivt planbesked innebär dock ingen garanti för att en detaljplan slutligen kommer att antas. Under planprocessen kan det visa sig att åtgärden av olika skäl inte är lämplig att genomföra.

Vem kan ansöka?

Du kan ansöka om ändring av detaljplan eller upphävande av fastighetsindelning om du:

  • äger fastigheten eller tomträtten som detaljplanen gäller, eller
  • företräder bostadsrättsförening eller samfällighet som beslutat att ansöka om planändring, eller
  • har fastighetsägarens godkännande.

Vad kostar det?

Kommunen har rätt att ta ut en avgift för behandling av din ansökan och själva planläggningen. Kostnaden för planbesked och eventuellt planarbete beror på arbetets omfattning. Ett planbesked kan kosta mellan 10 000 och 30 000 kronor. Kostnaden baseras på den nedlagda arbetstiden hos kommunen.
Avgiften beräknas enligt kommunens taxa. Moms tillkommer inte eftersom ansökan gäller myndighetsutövning.

Mer information:

Ansök om planbesked

Följ stegen nedan för en smidig ansökan.

1. Kontakta oss för rådgivning

Vår erfarenhet från andra detaljplaner visar att en tidig dialog mellan fastighetsägare eller exploatör och kommun resulterar i en mer smidig process. Kontakta oss via e-post eller kontaktcenter innan du påbörjar din ansökan. 

E-post: detaljplan@enkoping.se

2. Förbered handlingar och uppgifter

Ta fram de handlingar som beskriver vad du vill göra. Till exempel:

  • En karta som visar det området som berörs, och förslagets utbredning på marken.
  • En beskrivning av den tänkta åtgärden, dess funktion och innehåll, och syftet med åtgärden.
  • Skisser som illustrerar byggnadsverket och ungefärliga omfattning om åtgärden avser ett byggnadsverk.
  • Beslut från föreningsstämma som visar att föreningen vill ansöka om planändring.
  • Skriftlig fullmakt från övriga fastighetsägare eller betalningsansvariga.

3. Fyll i blanketten för ansökan

Fyll i uppgifterna i blanketten. Tänk på att den fakturaadress du uppger gäller som grund för fakturering. Om fakturan ska skickas till någon annan än dig som sökande ska en underskriven fullmakt skickas med som bilaga. Fullmakten ska vara underskriven av betalningsansvarig samt bevittnad.

4. Skicka in din ansökan

Skicka in din blankett och bilagorna med e-post eller vanlig post.

E-post: detaljplan@enkoping.se 

Postadress: Enköpings kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen, 745 80 Enköping.

Handläggning och besked

När vi har fått din ansökan registreras den, blir ett ärende och får ett diarienummer. Vi skickar ett mejl till dig som bekräftar att vi har tagit emot din ansökan. Vi måste lämna beskedet inom fyra månader från den dag då en komplett begäran kommit in. Vi kan dock tillsammans med dig komma överens om en annan tid, både kortare och längre.

Om beskedet är positivt får du också information om en ungefärlig tidpunkt för när planen kan antas. Om vi inte avser att påbörja ett planläggningsarbete ska skälen för detta framgå i planbeskedet.

Ansökningar om planbesked hanteras enligt Plan- och bygglagen (2010:900).

Avtal vid ett positivt planbesked

Om vi godkänner din ansökan och lämnar ett positivt planbesked, måste vi upprätta två avtal mellan oss och dig som sökande. Avtalen ska täcka kommunens kostnader.

Föravtal

Om vi under behandlingen av din ansökan bedömer att vi kommer kunna lämna ett positivt planbesked till dig, kontaktar kommunens mark- och exploateringsavdelning dig med förslag till föravtal. Föravtalen tecknas för att verksamheten för mark- och exploatering ska få täckning för nedlagd tid och kostnad för utredningar under planprogram och detaljplanprocess.

Planavtal

Kommunen har rätt att ta ut en avgift för upprättandet av en detaljplan i form av planavgift eller planavtal. Vanligast är att ett planavtal som täcker planverksamhetens nedlagda tid och kostnad under detaljplanprocess tecknas.

Har du frågor?

För mer information, kontakta oss via e-post eller kommunens kontaktcenter.

E-post: detaljplan@enkoping.se

Kontakta enhetschefer

Anna Ahrling, mark- och exploatering.

E-post: anna.ahrling@enkoping.se

Yasaman Ghanavi, detaljplanering.

E-post: yasaman.ghanavi@enkoping.se